Felgi samochodowe – co warto wiedzieć?

Zastanawiasz się, jakie felgi do auta sprawdzają się najlepiej? Masz problem z decyzją, jakie felgi na zimę będą najlepsze, a które lepiej sprawdzą się latem? Skorzystaj z naszego poradnika. Podpowiemy Ci, jak wybrać felgi aluminiowe do swojego samochodu. Odpowiemy również na najczęstsze pytania o felgi aluminiowe. Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej, przeczytaj nasz artykuł, a felgi do kół samochodowych nie będą mieć przed Tobą żadnych tajemnic.

Jak odróżnić felgę stalową od aluminiowej?

Alufelgi zakładane są przede wszystkim w celu podniesienia walorów estetycznych samochodu. W związku z tym ich wygląd jest dość charakterystyczny i już na pierwszy rzut oka specjalista rozpozna, z jakiego materiału dana felga została wykonana.

Jednak nie oznacza to, że nie można tego zweryfikować innymi sposobami. Równie charakterystyczną cechą felgi aluminiowej jest jej ciężar. Alufelgi bywają nawet trzykrotnie lżejsze, niż ich odpowiedniki wykonane ze stali. Waga jednak zależy także od stopnia wypełnienia felgi. Im więcej prześwitów, tym jej ciężar będzie mniejszy. Zatem sposób ten może być mylący dla wielu osób.

Niestety, nie można zweryfikować materiału, z jakiego została wykonana felga, za pomocą wypisanego na niej oznaczenia. W przypadku alufelgi i zwykłej stalowej felgi do samochodu oznaczenie będzie dokładnie takie samo.

Jeżeli mamy możliwość fizycznej weryfikacji materiału, wówczas niezawodnym sposobem rozpoznania alufelg będzie przyłożenie do nich magnesu. Magnes przywiera do stali, natomiast aluminium będzie zachowywać się neutralnie – przyłożony do niej magnes spadnie na ziemię.

Gdzie są oznaczenia na felgach aluminiowych?
Gdzie są oznaczenia na felgach aluminiowych?

Gdzie są oznaczenia na felgach aluminiowych?

Na każdej feldze powinny znaleźć się istotne oznaczenia, opisujące parametry danego modelu, takie jak:

  • szerokość mierzona w calach (od 3 do 11 cali),
  • profil kołnierza felgi oznaczony dużą literą (J lub B – nie należy ich zamieniać, B jest zwykle do starszych aut),
  • średnica podana w calach (od 14″ do 24″ a nawet większe),
  • profil przekroju felgi (H, H2, FH, FH2, CH, EH2, EH2+),
  • na końcu oznaczenia podane jest odsadzenie mierzone w milimetrach (ET – więcej w dalszej części poradnika).

Przykład: 7Jx16H2ET35

W przypadku felg stalowych oznaczenia takie zamieszczone są na froncie, co ułatwia ich odczytanie. Felgi aluminiowe mają na celu zwiększenie estetyki pojazdu, dlatego też w tym przypadku producenci starają się ukryć oznaczenie, by nie psuło wyglądu alufelg. Najłatwiejszym rozwiązaniem jest umieszczenie parametrów po wewnętrznej stronie. Ich odczytanie wtedy będzie wymagało zdjęcia koła z piasty. Jedynie aluminiowe felgi do auta sportowego posiadają oznaczenie wybite na froncie.

Co to jest ET felgi?

Wskaźnik ET, czyli współczynnik odsadzenia, to jeden z trzech najważniejszych parametrów każdej felgi. W odróżnieniu od innych wymiarów, w tym przypadku parametr podawany jest w milimetrach, a nie w calach. Co jednak określa jego wartość? ET to odległość płaszczyzny montażowej felgi aluminiowej lub stalowej od płaszczyzny jej geometrycznego środka. Mówiąc prościej, jest to głębokość umieszczenia felgi w nadkolu po jej przykręceniu.

Przykładowo wartość ET 30 mm oznacza, że felga będzie schowana względem nadkola o 30 mm. Natomiast wartości ujemne będą powodować większe wystawanie koła z nadkola.

Homologowane felgi do auta posiadają określoną przez producenta wartości wskaźnika ET. Zmiana felgi poza zalecany zakres odsadzenia będzie wpływać na rozstaw kół. Może to wpływać na ocieranie się koła o nadwozie lub hamulce. Wystające poza obrys pojazdu koła są także zakazane prawnie, co może się skończyć zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Warto mieć także na uwadze, iż wraz ze zmianą ET lub stosowaniem dystansów, może zmienić się geometria zbieżności kół, którą warto po wymianie felg przeprowadzić ponownie. Warto również wiedzieć, że dużo szerszy rozstaw kół w niektórych przypadkach może powodować także „pływanie” w koleinach na drodze, co może być przyczyną wypadku.

Co to jest ET felgi?
Co to jest ET felgi?

Czym się różnią śruby do felg aluminiowych?

Różnice w wyglądzie felgi aluminiowej oraz stalowej są łatwe do zauważenia. Ta pierwsza charakteryzuje się większą estetyką wykonania. Jednak w przypadku śrub można by zakładać, że ich średnica będzie dokładnie taka sama – są przecież wkręcane w te same otwory w piaście. I oczywiście sam gwint niczym się nie różni. Jednak łatwo zauważyć można duże różnice w konstrukcji samej główki. Śruby do felg aluminiowych są najczęściej stożkowe, gdy w przypadku felg stalowych do czynienia mamy ze śrubami kulistymi (sferycznymi).

Co wynika z różnej budowy śruby w przypadku felgi stalowej i aluminiowej? Przy pomyleniu modelu, nie będziesz w stanie z odpowiednią siłą dokręcić śruby do piasty (z powodu innego kształtu otworów w feldze). Skutkować to może poluzowaniem się koła lub zapieczeniem śrub i problemami z ich odkręceniem.

Jednak łatwo zabezpieczyć się przed popełnieniem takiej pomyłki. Wystarczy bowiem porównać długość śrub. Te do alufelgi będą dłuższe, niż do felg stalowych.

Dlaczego jedna śruba jest inna?

Felgi aluminiowe często mają dużo większą wartość niż stalowe. Oznacza to, że mogą być one narażone na kradzież. Dlatego też w ich przypadku stosuje się często różnego rodzaju zabezpieczenia przed złodziejami. Jednym z najczęściej wykorzystywanych sposobów są śruby zabezpieczające. Posiadają one zmodyfikowaną główkę, która uniemożliwia ich odkręcenie zwykłym zestawem kluczy.

Słabej jakości zabezpieczenie można odkręcić przez nabicie na taką śrubę jakiegoś elementu lub z pomocą żabki. Jednak większość modeli można zdjąć tylko posiadając odpowiednią przejściówkę do klucza. Co istotne, każda śruba zabezpieczająca posiada wyjątkową główkę i własną przejściówkę, co jeszcze bardziej utrudnia odkręcenie koła przez złodzieja. Może jednak także stanowić problem przy wymianie koła, szczególnie gdy w trasie nie posiadamy nasadki do śrub zabezpieczających i „złapiemy kapcia”. W takim przypadku ratunkiem może być pomoc drogowa. Kierowca lawety powinien posiadać szeroki zestaw takich adapterów, co często pozwala na dopasowanie jednego z nich do śruby w feldze.

Jakie wentyle do felg aluminiowych?
Jakie wentyle do felg aluminiowych?

Jakie wentyle do felg aluminiowych?

Wentyl to niewielki element, który ma ogromne znaczenie w kontekście bezpieczeństwa, zużywania się opony i ekonomicznego podróżowania. Pozwala on na napompowanie opony lub spuszczenie z niej powietrza, dzięki czemu można uzyskać optymalne ciśnienie. Choć wydaje się, że na konstrukcję wentyla nie ma wpływu to, jakie felgi do samochodu zostaną założone, to wrażenie to jest bardzo mylne.

W przypadku typowych felg stalowych stosuje się głównie gumowe wentyle o niskim koszcie produkcji. Ich wadą jest szybkie zużywanie się oraz narażenie na uszkodzenia mechaniczne. Jednak niska cena równoważy te minusy. Natomiast w przypadku alufelg konieczne jest założenie wytrzymałych wentyli z metalową osłoną. Są one też odporniejsze na warunki atmosferyczne. Dzięki temu dużo rzadziej ulegają awarii. Jest to istotne w przypadku zakładania droższej felgi aluminiowej.

Warto również zakupić nakrętki na wentyle do alufelg. Zabezpieczają one przed dostaniem się do wentyla zabrudzeń i rozszczelnienia zaworu znajdującego się wewnątrz, co zapobiega spadkom ciśnienia w oponie.

Do czego służą czujniki w felgach

Czujnik ciśnienia w oponie, zwana systemem TPMS, nie jest nowym systemem, ale wciąż wiele osób się z nim jeszcze nie spotkało. Od kilku lat montaż takich czujników w samochodach jest obowiązkowy.

Zadaniem czujników TPMS jest pomiar ciśnienia w oponie i informowanie kierowcy (za pomocą komputera i tablicy kontrolek) o zbyt niskim ciśnieniu w kole. Czujniki ciśnienia teoretycznie można przełożyć z jednej felgi na drugą, jednak takie działanie niesie wysokie ryzyko uszkodzenia czujnika w czasie demontażu. Alternatywą może być zakup zestawu czujników TPMS do drugiego zestawu felg. Jeden czujnik z wentylem do felg to koszt 50 do 200 złotych. Jednak przy każdej wymianie kół będzie konieczne ponowne wprowadzenie czujników do komputera samochodowego.

Ile kosztuje wymiana opon na felgach aluminiowych?
Ile kosztuje wymiana opon na felgach aluminiowych?

Ile kosztuje wymiana opon na felgach aluminiowych?

Wymiana opon w przypadku posiadania felgi aluminiowej wiąże się zazwyczaj z wyższą ceną niż w przypadku stalowej felgi do auta. Oprócz samej wymiany opon wykonuje się w warsztacie także wyważanie opon oraz ich pompowanie.

Łączna cena takiej usługi w przypadku czterech opon do 16 cali waha się od 90 do 150 złotych. Natomiast większe koła o średnicy około 20 cali oznacza koszt od 130 do nawet 200 złotych. W cenie tej oczywiście nie ma uwzględnionych nowych opon. Ich zakup wiąże się z dużo większym wydatkiem.

Warto zauważyć, że analogiczna usługa, gdy są stalowe felgi do samochodu, kosztuje nie więcej niż 80 złotych, niezależnie od średnicy kół.

Felgi stalowe czy aluminiowe na zimę?

Jakie felgi do samochodu sprawdzą się najlepiej w zimie? W praktyce dużo więcej kierowców wybiera felgi stalowe na okres zimowy. Ma to być spowodowane korozją alufelg w kontakcie z solą drogową. Modele stalowe również są narażone na oddziaływanie soli, jednak w tym przypadku decyduje większa wartość felg aluminiowych oraz trudność w ich naprawie.W praktyce jednak warstwa zabezpieczająca w modelach stalowych jest cieńsza, a dodatkowo łatwo ją można uszkodzić przy zakładaniu kołpaka. Tymczasem alufelgi posiadają kilka warstw antykorozyjnych, co jest znacznie lepszym zabezpieczeniem przed solą.

Nawet aluminium może ulec szybkiemu zniszczeniu, jeśli nie będzie prawidłowo pielęgnowanie. Zatem stalówki czy alufelgi na zimę? Wybór zależy od tego, czy masz czas zadbać o koła swojego samochodu i zabezpieczyć felgi na zimę, o czym więcej w dalszej części poradnika.

Jak zabezpieczyć felgi na zimę?
Jak zabezpieczyć felgi na zimę?

Jak zabezpieczyć felgi na zimę?

Zabezpieczenie aluminiowej felgi do auta na okres zimy pozwala dłużej zachować jej doskonały wygląd i pełną funkcjonalność. Alufelgi o prostych kształtach można łatwo i szybko umyć, co skutecznie je chroni przed solą. Częsta konserwacja powoduje, że nawet pięcioramienne, srebrne felgi aluminiowe sprawdzą się w okresie zimy. Natomiast bardziej skomplikowane kształty dobrze prezentują się porą letnią.

Aby w pełni zabezpieczyć je przed zimą, warto dokładnie je nawoskować lub pokryć cienką warstwą w sprayu bezbarwnego lakieru. Będzie to dodatkowa warstwa ochronna. Woskowanie warto powtarzać przynajmniej raz w miesiącu. Dzięki temu felgi do samochodu będą należycie zabezpieczone przed solą, a także zachowają doskonały wygląd przez całą zimę.

Jak przechowywać koła na felgach?

Wiele osób decyduje się na składowanie felgi do auta z aluminium w czasie zimy. Do pojazdu natomiast zakładają tańsze wersje ze stali. Jak w takim przypadku przechowywać felgi, by zachowały one wszystkie swoje atuty?

Przede wszystkim należy je odpowiednio przygotować do składowania. Najgorszym rozwiązaniem jest schowanie na półkę mokrych i brudnych felg, zawiniętych jedynie w plastikowe worki. Efektem takiego zachowania będzie zupełna utrata blasku aluminium i jego wyjątkowego wyglądu. Wynika to głównie z braku wentylacji.

Sól drogowa, brud oraz opiłki, które pozostały na feldze, mogą wchodzić z nią w reakcje chemiczne. W ten sposób powstaną mało estetyczne wżery i przebarwienia. Dlatego też należy koła dokładnie umyć, a następnie wysuszyć. Kolejnym krokiem powinno być zakonserwowanie felgi z pomocą specjalnego środka do pielęgnacji felg aluminiowych.

W końcu koła można ułożyć w kącie. Warto je układać jedno na drugim i oddzielać tekturą. Lepszym rozwiązaniem byłoby powieszenie ich na hakach lub specjalnych stojakach na opony, jednak nie każdy ma taką możliwość. Jest to sposób wskazany szczególnie w przypadku przechowywania opon na felgach. Same opony można trzymać pionowo, ponieważ nie zostaną one w takim przypadku odkształcone przez ciężar obręczy.

Jak przechowywać koła i felgi zimą i latem?
Jak przechowywać koła i felgi zimą i latem?

Jak znaleźć oznaczenia felg?

W przypadku felgi stalowej oznaczenie najczęściej znajduje się na froncie felgi. Czasami zdarza się też, że jest ono schowane za rantem. Jednak w przypadku alufelg większą uwagę zwraca się na estetykę wykonania. Z tego powodu oznaczenie na froncie znaleźć można tylko w samochodach sportowych. Natomiast w typowych modelach użytkowych dużo częściej jest ono na wewnętrznej stronie rantu lub umieszczone na ramieniu felgi aluminiowej.

Felga aluminiowa czy stalowa – jak rozpoznać?

Ekspert bez problemu rozpozna felgę po samym jej wyglądzie. Pewną wskazówkę może stanowić także rodzaj stosowanych śrub lub wentyli. Jednak najbardziej charakterystyczne dla alufelg są: ich waga znacznie niższy niż felg stalowych oraz przyciąganie przez magnes aluminium nie przyciąga magnesu.

Czy czujniki ciśnienia można przełożyć do innych felg?

Teoretycznie istnieje możliwość przeniesienia czujników ciśnienia z jednej felgi na inną, jednak wiąże się to z ryzykiem jego uszkodzenia. W związku z tym raczej nie stosuje się takiego sposobu działania. Lepiej jest zakupić nowe czujniki do drugiego zestawu felg, aby nie trudzić się ich przekładaniem dwa razy do roku przy zamianie opon.

Dodaj opinie

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *