Jak dobrać felgi do auta?

Dynamiczny rozwój rynku motoryzacyjnego sprawia, że w dzisiejszych czasach zwracamy szczególną uwagę na wiele czynników dotyczących samochodów. Istotne są nie tylko parametry techniczne, ale też nieskazitelny wygląd zewnętrzny, który potrafi zaskoczyć niejednego. Przepiękny design to szansa na prestiż oraz wzbudzenie podziwu wśród przechodniów czy innych kierowców. Jednym z elementów, który w istotny sposób potrafi przyczynić się do wizualnego wzrostu wartości auta są felgi. Każdy miłośnik motoryzacji zna ich znaczenie. Jednocześnie, ze względu na duże zainteresowanie kierowców, na rynku powstają coraz to nowe rozwiązania, które często mogą doprowadzić kupujących do niemałego mętliku w głowie. Pytanie odnosi się głównie do tego, jakie felgi do auta będą najlepsze?

Jakie wybrać felgi: aluminiowe czy stalowe?

Pierwszy dylemat obraca się wokół tego, czy wybrać felgi stalowe czy aluminiowe. W momencie, gdy zależy nam na niesamowitym wyglądzie, wówczas nie powinniśmy mieć żadnych obiekcji. Felgi aluminiowe sprawią, że nasze auto dostanie „drugie życie”. Dzięki tak niewielkiej zmianie jesteśmy w stanie całkowicie odmienić nasze cztery kółka. Konkurencję dla alufelg, stanowią oczywiście felgi stalowe, które nie wyglądają już tak spektakularnie, co sprawia zatem, że cieszą się dość dużą popularnością? Szukając superlatyw możemy stwierdzić, że felgi stalowe są nieco bardziej odporne na uszkodzenia oraz bardziej ekonomiczne pod względem napraw, z tego właśnie względu wielu kierowców zmienia felgi aluminiowe na stalowe wraz z oponami na zimę. Czy warto zmieniać felgi aluminiowe na stalowe zimą? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w dalszej części poradnika.

Felgi stalowe czy aluminiowe?
Felgi stalowe czy aluminiowe?

Które felgi wybrać? Wskazówki

Przenieśmy się do felg aluminiowych i ich wyboru. Niestety, osoby szukające jednoznacznej odpowiedzi zawiodą się, ponieważ tak na dobrą sprawę nie ma jednego rozwiązania. Na szczęście, istnieje kilka wskazówek, które sprawią, że końcowy zakup wywoła uśmiech na twarzy. Po pierwsze, zawsze warto wybierać oryginalne felgi lub zamienniki wysokiej jakości od sprawdzonych producentów. Dzięki temu zyskamy pewność, co do trwałości, jakości oraz wyglądu. Oryginalne felgi są wykonane z najwyższej jakości materiałów, co często jest bolączką w przypadku podróbek, w których stosuje się stopy aluminium z domieszką innych metali, w procesie odlewania. Co więcej, istotna jest też kwestia bezpieczeństwa. Podróbki, ze względu na słabą jakość, często są rozwiązaniem zdecydowanie bardziej ryzykownym w kwestii nieplanowanych usterek, przy najeździe na dziurę w asfalcie lub uderzeniu kołem w krawężnik.

Dobre felgi aluminiowe, czyli jakie?

Ostatnią kwestią przed przejściem do doboru konkretnej specyfikacji powinno być udzielenie odpowiedzi na to, jakie są najlepsze felgi aluminiowe. Z pewnością należy stwierdzić, że są to rozwiązania pochodzące od wiodących producentów. Dobre felgi aluminiowe zajmują z reguły wysokie miejsca w rankingach, które można odnaleźć na naszej stronie. Ocenia się nie tylko ich wygląd czy stylistykę, ale też trwałość i parametry, dzięki dokładnym wskazówką i licznym parametrom, możesz mieć pewność, że zamówione felgi będą pasować do Twojego auta, tak jakbyś odbył wizytę w przymierzalni felg.

Jak dopasować felgi do samochodu?
Jak dopasować felgi do samochodu?

Rozstaw śrub – Jak sprawdzić rozstaw śrub na feldze aluminiowej?

W momencie, gdy decydujemy się na zakup felg aluminiowych warto znać zasady, jakimi należy się kierować. Jeszcze przed zakupem konkretnego rozwiązania, konieczne jest sprawdzenie odpowiednich parametrów. Niezwykle istotny w tym przypadku jest rozstaw śrub na feldze aluminiowej. Tylko i wyłącznie kompatybilne rozwiązania pozwolą nam na zamontowanie produktu w naszym samochodzie. 

Przede wszystkim rozstaw śrub musi odpowiadać układowi na piaście pojazdu. Same pomiary są z kolei uzależnione od liczby śrub oraz od tego, czy mamy do czynienia z parzystą czy nieparzystą liczbą otworów montażowych. Skupiając się na konkretnej feldze aluminiowej powinniśmy w pierwszej kolejności sprawdzić jej oznaczenie, które z języka angielskiego jest często opisywane jako PDC, czyli Pitch Circle Diameter. Przykładowo: 5×100 będzie oznaczało, że mamy do czynienia z pięcioma otworami montażowymi o średnicy okręgu 100. 

No dobrze, ale co w przypadku, gdy felgi nie posiadają takiego oznaczenia? Wówczas musimy przystąpić do odpowiednich pomiarów. Pierwszy z parametrów, czyli wspomnianą wcześniej liczbę otworów montażowych możemy zidentyfikować już na pierwszy rzut oka patrząc po prostu na środkową część felgi. Nieco trudniej jest w przypadku określenia rozstawu śrub. Tego działania nie wykonamy już tylko i wyłącznie poprzez spojrzenie na produkt. Prawidłowy pomiar powinien być dokonany pomiędzy zewnętrzną krawędzią jednego otworu, a wewnętrzną drugiego. Takie działanie będzie odpowiednie dla felg z parzystą ilością otworów montażowych

W przypadku, gdy mamy do czynienia z felgą o nieparzystej liczbie otworów montażowych, wówczas nasz pomiar będzie wyglądał nieco inaczej. Z racji tego, że otwory nie znajdują się naprzeciw siebie będziemy musieli znać takie parametry, jak średnica otworu montażowego, średnica otworu centralnego oraz odległość między brzegami otworów. Wszystkich opisanych pomiarów należy dokonywać przy użyciu suwmiarki, a otrzymane wyniki należy podstawić do wzoru, który wygląda następująco: 

Jak sprawdzić rozstaw śrub felg aluminiowych?
Jak sprawdzić rozstaw śrub felg aluminiowych?

Rozmiar felgi – Jak sprawdzić rozmiar felg aluminiowych?

Kolejnym istotnym zagadnieniem, po rozstawie śrub, jest rozmiar felgi aluminiowej. To zarazem jeden z kluczowych elementów, który pozwoli odpowiednio dobrać felgi do opon. Wysokość felg aluminiowych jest podawana niemal zawsze w calach i przedstawia odległość pomiędzy jej dwoma krawędziami. Samo sprawdzenie rozmiaru felg nie należy do najtrudniejszych zagadnień. Najczęściej wystarczy spojrzeć na wewnętrzną stronę (obręcz) produktu i tam odszukać specjalny kod felgi, który zawiera m.in. informacje o rozmiarze felgi. Przykładowe oznaczenie może przybierać następującą postać: 7Jx15H2. Jest to zapis oznaczający szerokość felgi x średnica. W tym konkretnym przypadku mamy do czynienia z felgą o szerokości 7 cali i średnią wynoszącą 15 cali

Szerokość felgi – jakiej szerokości wybrać felgi?

Szerokość felgi to niezwykle istotny parametr w momencie, gdy planujemy wymianę felg. Określa on odległość pomiędzy przednim a tylnym obrzeżem felgi. Przede wszystkim należy sprawdzić, jaki rozmiar felg jest obecnie zastosowany w samochodzie. Najczęściej warto zastosować się do obecnych standardów, ponieważ dzięki temu będziemy mieli pewność, że unikniemy wszystkich niedogodności, jakie mogą wyniknąć podczas dalszej eksploatacji. Co więcej, zmiana szerokości felgi niejednokrotnie będzie wymagała zakupu kolejnego kompletu opon. Jeżeli wciąż nie wiemy, jak postąpić w tej sytuacji, wówczas warto zajrzeć do instrukcji obsługi samochodu. Producent zawsze podaje informacje o sugerowanych rozmiarach. Co więcej, takie dane możemy znaleźć również na naklejkach znajdujących się m.in. na drzwiach, czy środkowym słupku dachu. Można także podobnie jak w przypadku wysokości felgi odczytać jej szerokość z kodu umieszczonego wewnątrz obręczy we wcześniej zamontowanych felgach.

Jaka szerokość felgi będzie odpowiednia?
Jaka szerokość felgi będzie odpowiednia?

Osadzenie felgi – Co to jest ET felgi aluminiowej?

Osadzenie felgi aluminiowej ma w motoryzacji swój konkretny skrót. Mowa o ET, które w języku angielskim jest często definiowane jako offset. Jest to niezwykle istotny parametr będący odległością powierzchni montażu od jej środka geometrycznego. ET jest wyrażane w milimetrach i mówiąc prosto decyduje o tym, jak głęboko będzie umiejscowione nasze koło w nadkolu. 

W przypadku doboru felgi aluminiowej warto stosować się do zaleceń producenta naszego samochodu. Co prawda, w praktyce często dopuszcza się modyfikację rozstawu kół w zakresie do 2%, jednak zawsze jest to sprawa indywidualna. Konsekwencją zbyt radykalnych modyfikacji może być to, że koła mogą ocierać o nadkola lub inne elementy układu kierowniczego, szczególnie przy skręcaniu. Niemniej jednak sama głębokość osadzenia nie wyczerpuje tematu w całości. Felgi charakteryzujące się tym samym parametrem ET, ale posiadające mniejszą szerokość będą z założenia jednocześnie mniej wystawać poza nadkole i na odwrót. Zamontowanie felgi o większej szerokości, może powodować jej wystawanie poza nadkole, co nie jest zgodne z prawem i wymaga modyfikacji karoserii – poszerzenia nadkoli, które często można obserwować w samochodach sportowych.

Co wyróżnia felgi magnezowe?

Felgi magnezowe to stosunkowo mało znane pojęcie dla przeciętnego kierowcy. Z reguły, porównując konkretne rozwiązania, mamy na myśli felgi stalowe oraz aluminiowe. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że istnieje dla nich pewna alternatywa. Felgi magnezowe są co prawda najbardziej popularne w najwyższej rangi rajdach samochodowych, jednak nie oznacza to, że nie możemy stać się ich posiadaczami. Opisywane produkty charakteryzują się przede wszystkim ponadprzeciętną lekkością i trwałością. Niestety, mają one swoje wady.  Na pierwszym miejscu należy wskazać cenę, która potrafi dochodzić nawet do kilku tysięcy za sztukę. Po drugie, ze względu na zastosowany materiał, są one trudne w naprawie. Co więcej, większość osób traktuje je jako jednorazowe. Oznacza to, że w przypadku jakiegokolwiek uszkodzenia uniemożliwiającego dalszą jazdę nadają się na śmietnik.

Felgi magnezowe - czy warto w nie inwestować?
Felgi magnezowe – czy warto w nie inwestować?

Jaki wybrać kolor felg?

Felgi aluminiowe ze względu na swoje przeznaczenie stanowią nie tylko o prawidłowych właściwościach jezdnych, ale są też ważnym elementem designu auta. W związku z tym nie dziwi, że każdy, kto planuje zakup takiego rozwiązania zwraca uwagę nie tylko na parametry techniczne, ale też wygląd.

Pierwsze, co rzuca się w oczy to kolor felgi aluminiowej. Barwa jest tym, co potrafi przyciągnąć wzrok. Powinniśmy jednak zastanowić się, co jest dla nas priorytetem: praktyczność wiążąca się z łatwością utrzymania, czy ogólnie pojęte przyciąganie wzroku przechodniów i innych kierowców? Niestety, ale te dwa zagadnienia nie idą z reguły ze sobą w parze. Ładne, kolorowe felgi poprawią wizualnie wygląd naszego samochodu. Niemniej jednak kontrastowe, żywe kolory czy inne wyróżniające się spośród tłumu barwy mają to do siebie, że dość szybko ulegają zabrudzeniom.

Wszystko za sprawą ulic, które lekko ujmując, nie należą do najczystszych. Występujący na nich brud z łatwością przykleja się do felg powodując tym samym wyraźny spadek wartości wizualnej. Same zanieczyszczenia nie są jednak jedynym czynnikiem przyczyniającym się do tego, że nasze felgi przestają lśnić jak w momencie, kiedy je zakupiliśmy. Uciążliwy, szczególnie na przedniej osi, może okazać się pył powstały z naszych klocków hamulcowych. Taka charakterystyka nie oznacza oczywiście, że najbardziej popularna, srebrna barwa nie przyciąga brudu, oczywiście, że tak. Różnica polega na tym, że osadzające się zanieczyszczenia nie są aż tak mocno widoczne. Oznacza to, że zachowanie estetycznego wyglądu nie wymaga tyle wysiłku co w przypadku jaskrawych kolorów.

Dwa sposoby, aby uniknąć widocznego brudu na felgach

Istnieją dwa sposoby na uniknięcie osadu z układu hamulcowego. Pierwszy z nich polega na maskowaniu, wystarczy wybrać felgi w kolorze grafitowym, lub ciemnozłotym, aby pył z klocków hamulcowych nie rzucał się tak w oczy. Drugim praktycznym sposobem jest wymiana klocków hamulcowych na ceramiczne, trzeba przy tym pamiętać również o wymianie tarcz hamulcowych. Klocki hamulcowe – ceramiczne w odróżnieniu od klasycznych nie pylą tak bardzo, więc łatwiej felgi utrzymać w czystości. Należy przy tym pamiętać, że ceramiczny układ hamulcowy, nie jest bez wad. Z pewnością pierwszym czynnikiem wpływającym na decyzję może być wyższa cena, kolejnym, niewłaściwe dobranie klocków do tarczy może wywoływać piszczenie układu hamulcowego.

Jak i czym czyścić felgi aluminiowe?
Jak i czym czyścić felgi aluminiowe?

Mycie felg aluminiowych

Będąc przy temacie praktyczności i wyglądu felg nie sposób nie wspomnieć o ich myciu. Proces ten będzie nieunikniony niezależnie od tego, jaki kolor wybraliśmy. Różnica będzie jednak zauważalna w interwałach pomiędzy tymi zabiegami. Pytanie, jak powinno wyglądać prawidłowe mycie felg aluminiowych? Przede wszystkim poleca się nabycie odpowiedniego preparatu, rozpuszczającego nieczystości i nie naruszającego lakieru na feldze. Wybór na rynku jest ogromny, w związku z czym nikt nie powinien mieć problemu z podjęciem decyzji.

Sam proces mycia felg aluminiowych należy rozpocząć od usunięcia wierzchniego brudu np. za pomocą myjki ciśnieniowej. Następnie można zastosować wspomniany preparat, który aplikuje się na nasze felgi. W kolejnym kroku często wykorzystuje się specjalną szczotkę, która pozbędzie się widocznych gołym okiem zabrudzeń, nie zdrapując przy tym lakieru na feldze. Ostatnim etapem jest spłukanie felg bieżącą wodą. 

Alternatywnymi opcjami jest mycie felg aluminiowych tzw. domowymi sposobami. Często nie warto skupiać się na poradach internetowych sugerujących, jakoby preparaty takie jak benzyna czy różnego rodzaju rozpuszczalniki były skuteczne. Mycie felg aluminiowych takimi specyfikami może doprowadzić do ich trwałego uszkodzenia. Jedynym rozsądnym pomysłem jest zastosowanie wody oraz aktywnego szamponu, który pomoże pozbyć się zalegającego brudu, szampon do mycia karoserii może być tego najlepszym przykładem.

Nalot na feldze aluminiowej 

Dłuższe zaniedbanie naszych kół może prowadzić do tego, że zauważymy pojawiający się nalot na feldze aluminiowej. Co gorsza, często nie jest on łatwy w pozbyciu. Niejednokrotnie jedynym skutecznym rozwiązaniem jest ściągnięcie kół i poświęcenie im kilku dobrych godzin czasu. Bez znaczenia, jak wielki jest problem, na wstępie należy umyć felgi – czasami dwukrotnie. W kolejnym kroku należy przejść do procesu polerowania, który daje zadowalające efekty. Dodatkowo, warto zaopatrzyć się w pastę do usuwania zarysowań oraz regenerator lakieru. Przydatna okaże się również gąbka, na którą nałożymy specyfiki. Alternatywą ułatwiającą pracę są maszyny polerskie, jednak należy mieć na uwadze, że nie dostaniemy się nimi w najgłębsze zakamarki, nieco łatwiej będzie wykorzystać gąbki polerskie zakładane do wiertarki. Po wykonanych czynnościach całość należy wywoskować. Nalot na feldze aluminiowej powinien być przeszłością.

Jakie nakrętki lub śruby do felg aluminiowych?
Jakie nakrętki lub śruby do felg aluminiowych

Jakie nakrętki lub śruby do auta?

Śruby i akcesoria przeznaczone do felg aluminiowych to temat niemal tak rozległy, jak same felgi. W związku z tym nie dziwi, że wiele osób może mieć problem z tym, jakie śruby czy nakrętki wybrać. Aby dobrać śruby do felg aluminiowych należy skupić się przede wszystkim na oznaczeniach, które pozwolą nam ustalić, czy dane rozwiązanie będzie odpowiednie dla naszego samochodu. Istotne w tym przypadku jest osadzenie felgi, które musi być tożsame z rodzajem gniazda. Co więcej, należy zwrócić uwagę na skok oraz średnicę gwintu, długość śruby i rozmiar klucza. 

Teraz przyszła kolej na to, aby rozwikłać, jakie nakrętki do felg aluminiowych będą najlepsze. Po pierwsze, bezwzględnie należy przestrzegać tego, co przewidział producent w dokumentacji technicznej. Nie możemy zakładać, że stare śruby czy nakrętki będą pasowały do nowego rozwiązania. Waga tego problemu jest niezwykle istotna, ponieważ odpowiedni dobór śrub odpowiada za nasze bezpieczeństwo, często też może być powodem utrudnień ze strony ubezpieczalni przy zdarzeniu drogowym.

Ile ważą felgi? Czyli jaką wybrać przesyłkę?

Waga felgi aluminiowej zależy w dużej mierze od kilku czynników. Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę jej rozmiar. Im większa felga, tym z reguły będzie cięższa. Poza tym, istotny wpływ na wagę felgi aluminiowej mają zastosowane materiały, a nawet… rodzaj wzoru. Co ciekawe, lżejsze felgi pozwalają z reguły na lepsze przyspieszenie, co w konsekwencji przekłada się na ogólne wrażenia z jazdy. Oczywiście, nie należy tu spodziewać się cudów. Sama stosunkowo niewielka waga felgi aluminiowej nie sprawi, że nasz dość ospały samochód stanie się nagle demonem prędkości.

Felgi aluminiowe online czy stacjonarnie? Gdzie lepiej kupić?
Felgi aluminiowe online czy stacjonarnie? Gdzie lepiej kupić?

Ile waży felga aluminiowa 15”

15-calowa felga aluminiowa waży najczęściej około 7 kg.

Ile waży felga aluminiowa 16”

16-calowa felga aluminiowa waży najczęściej około 8-10 kg.

Ile waży felga aluminiowa 17”

17-calowa felga aluminiowa waży najczęściej około 8-12 kg.

Ile waży felga aluminiowa 19”

19-calowa felga aluminiowa waży najczęściej około 10-14 kg.

Ile waży felga aluminiowa 20”

20-calowa felga aluminiowa waży najczęściej około 11-16 kg.

Cena felg aluminiowych

Na koniec pozostaje jeszcze najciekawszy temat, który jest często temat dyskusji wśród fanów motoryzacji. Cena felg aluminiowych to zagadnienie, które często wzbudza wiele emocji. Podobnie, jak w przypadku mnogości wyboru felg, tak i tutaj nie możemy mówić o konkretnych kwotach. Te są przeróżne. Cena felg aluminiowych zależy przede wszystkim od jakości wykonania, producenta, ale też wielkości. Felgi renomowanych marek potrafią kosztować nawet ponad 10 tys. zł za komplet. Na szczęście na rynku możemy znaleźć zdecydowanie tańsze, ale również godne uwagi produkty, za które należy zapłacić w granicach 2-3 tys. zł za komplet. Oczywiście, z reguły jest też tak, że im większa felga, tym na większy wydatek musimy się przygotować.

Jak sprawdzić czy felgi są oryginalne?

Pierwszym, istotnym parametrem, po jakim można poznać oryginalność felgi aluminiowej jest jej waga. Tańsze, podrobione zamienniki są z reguły dużo lżejsze od oryginałów. Poza tym oryginalne felgi są dopasowywane do oryginalnych śrub. Oznacza to, że kształt śruby będzie zawsze pasował do otworu montażowego przy jednoczesnym osadzeniu felgi w otworze centrującym. Inną metodą jest weryfikacja danego produktu po jego numerze seryjnym.

Gdzie są oznaczenia na felgach aluminiowych?

Oznaczenia felg aluminiowych są wybite na wewnętrznej stronie obręczy. Dzięki temu felga nie traci swojej wartości wizualnej.

Co to są felgi strukturalne?

Felgi strukturalne zwane także hybrydowymi, w przeciwieństwie do ich aluminiowych odpowiedników, są wykonane ze stali. Cechują się podwyższoną odpornością na wszelkiego rodzaju obciążenia, takie jak np. najechanie na krawężnik. Co więcej, są bardziej wytrzymałe na trudne warunki atmosferyczne od felg aluminiowych. Niestety, posiadają też wady. Ich wygląd nie może konkurować z alufelgami. Można powiedzieć, że stanowią pewnego rodzaju kompromis, dla felg do wielkości 17.

Dodaj opinie

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *